Polifacetisme

Tres manuals d’instruments

Portada de la revista Sing Out (1980)

FOLKLORISTA
Des dels 16 anys Seeger es va sentir atret pel folklore, dedicant-se a aprendre cançons tradicionals i convertint-se, en poc temps, en una autèntica enciclopèdia vivent d’aquesta música. Les primeres fonts van ser els arxius sonors de la Biblioteca del Congrés, on va treballar amb Alan Lomax; les reunions musicals amb ‘bluesmen’ com Big Bill Broonzy, Josh White i Leadbelly; i la gran quantitat de cantants anònims que va conèixer com a rodamon juntament amb Woody Guthrie. Part d’aquest fons musical està recollit amb el títol “American Favorite Ballads”.

ESCRIPTOR
Malgrat no haver pogut acabar els estudis de periodisme, Seeger mai no va perdre les ganes d’escriure. Els seus articles, no només de musicologia sinó també de temes socials, estan recollits en dos llibres: The Incompleat Folksinger (Editorial Simon & Schuster, 1972) i Pete Seeger In His Own Words (Editorial Rouledge, 2016).

MESTRE DE MÚSICA
Les ganes de compartir els seus coneixements el van portar a publicar cançoners i manuals d’instruments com el banjo, les guitarres de 6 i 12 cordes i la flauta jueva, així com un manual divertit sobre els fonaments de la música.

TELEVISIÓ I CINEMA
Censurat durant anys a la televisió, però convençut que era una valuosa eina de difusió, va impulsar un modest estudi al qual va invitar a molts cantants, famosos i desconeguts. El programa es deia Rainbow Quest i se’n van produir 39 episodis, avui accessibles a internet.

Seeger també va fundar una productora de cinema dedicat al folklore, aprofitant la gira mundial de 1963 en la que va enregistrar documents de tots els continents. Aquell fons cinematogràfic és parcialment accessible a través del recull A Musical Journey, el documental Afro American Work Songs from a Texas Prison i el film Pete & Toshi Get A Camera, produït el 2014 i pendent de comercialització.

ECOLOGISTA
A les dues grans causes dels anys 60, la lluita pels drets civils i el rebuig a la guerra, s’afegí la presa de consciència pel medi ambient. Seeger s’hi va implicar a través de la neteja del riu Hudson emprenent la construcció d’un vaixell al costat d’uns quants milers de voluntaris. El batejaren amb un nom ben suggerent: “Clearwater”, i tenia l’objectiu de navegar pel Hudson organitzant concerts i promovent accions per depurar el riu i aturar els abocaments de les fàbriques. Com a autor també va crear un seguit de cançons de temàtica ecologista.

Amb Henry Wallace, candidat a la presidència dels Estats Units (1948)

Pete Seeger en el vaixell Clearwater en construcció

Marxa pacifista

Al concert  de Barcelona (1978)